Thursday, December 5, 2013

Misabortion/Miscarriage : 11 weeks of pregnancy

Dah almost seminggu dah lepas keguguran D&C. Tadi terserempak dgn kakak yg offer urut time nak pregnant dulu. Terkejut plak dia dengar bila saya kata saya keguguran. Cerita punya cerita dia pun pernah 3 kali misabortion ( keguguran yg x berdarah). Ni la sebabnya saya xtau yg saya keguguran sebab xde kuar darah langsung. Last friday, pi Columbia Asia nk buat first antenatal check up baru lah tau yg sebenarnya baby dah xde lama dah. Time tu jumpa Dr Raja the only malay female gynea kt Columbia Asia. Doc tu rilek je ckp " Eh awak miscarriage la" time scan2 tu tgk2 mmg xde baby..hmmm..cediyh..tp doc tu ckp "Xpe ni normal" so bila kakak yg jumpa tadi ckp dia dh 3 kali kene baru la rasa " Oh aah la normal"..

Pastu yang melegakan lagi hati ni..my bestfriend dtg melawat di rumah...and then dia pon ckp kakak ipar adik dia pun dh miscarriage dah 5 kali dah..bukan la nk kata lega pasal org lain lagi teruk dr saya..ni semuakan takdir tuhan..saya juga turut bersedih utk mereka..sebab saya paham, usaha yg gigih tuk pregnant tu bukan senang...nak tunggu time subur..jaga makan sume and nk get ready kan hubby kita gak..hik hik hik (censored..tut tut tut)... so itulah ceritanya..

Sambung balik pasal cerita jumpa kakak tadi tu...dia nasihat supaya saya jaga pantang...makan jgn yg sejuk and bisa (Huh?? mcm mana nak tau? selama ni aku bedal je..) mmg la time preggy tu jaga makan gak...tp time tu mmg xde selera pun..mkn pun apple jeee memanjang..And then dia ckp kene amik jamu juga... Ya Allah, jamu ni takot skit..pasal selalu pikir dlm otak ni..yg jamu tu ntah ntah org buat yg tipu nye...Wallahualam...manala tau kan org nk duitnye pasal buat je jamu suka2 hati dorang...pastu pastu nak kene gi mengurut plak..

Hmm...mcm bersalin dh ni...kakak tu kata..keguguran D&C ni lagi teruk..pasal kita force utk buang yg dh xhidup kat dlm tu..pasal dia xjatuh sendiri...ngeriii bila igtkan balik dlm operation room tu...tros terpikir mcm ni agaknya bila nk bersalin nanti agaknya...tp time tu dh kene bius dah...x sampai 10 saat dh x sedarkan diri..sedar2 bila nurse angkat nk pindahkan dari katil operation ke katil day care tu..pastu blackout balik sampai la sedar bila hubby tgh usap2 kepala...sediyh plak bila tengok dia mcm tu..ye la suami pun harapan kecundang juga sebab igtkan nk ada baby dah tp skali gugur plak kan...its ok sayang..dont lose hope, we're still young and we should never stop trying and trying..In sha Allah nanti mungkin Allah murahkan rezeki kita...

So kiranya sekarang kalau dh D&C, kita kena sangat jaga pantang..panaskan badan...mkn rempah2 jamu2, lada hitam utk kuarkan angin..xmo makan yg sejuk2 (bab ni kene tanya Mr Google) dan mandi air suam sahaja..Ya Allah ari kedua konon rasa sehat la konon pi mandi air shower sejuk...baik time tu dia tangkap sejuk2 cramp2..besok tros x mandi air sejuk dah..so jangan la rasa mcm dh sehat nk pandai2 mandi air sejuk ye kengkawan..Kiranya sekarang ni nak beli Jamu Mak Dara Gold tu...tp nak tanya pendapat mama saya dulu la...ok la tu je utk masa ni..adios!


No comments: