Monday, February 16, 2015

#33 weeks pregnancy melawat Hospital Serdang

Assslammualaikum...

Harini nak hapdate panjang skit..wahaha..mmg melampau kan..almaklum laa laptop sendiri dah bagi kat adik..so kene pinjam lap top hubby tersayang jer kan..kalau ada lappy sendiri mungkin la kot rajin nak hapdate (errr..ye ke..?) wakaka..

Btw, skang ni sudah memboyot pada minggu yg ke 36..mmg jentera berat dh ni..jalan abis sume benda kene langgar..hahah...rumah pun dah agak messy sal mmg penat btol kalau nak kemas semua..so harapkan hubby tercinta ni je laa..tu pon kene kasi reminder..biasala lelaki dorang mana la tau apa yg kita nak..so kene la bgtau..terus terang..toksah budget dorang paham sendiri...sal mmg dorang suka lagi kalau kita terus terang..simple and easy..waiceh bila plak jadi penasihat rumah tangga ni...ok2 kisah third trimester ni..start 33 weeks mcm2 hal jadi..salah satu daripadanya admitted hospital; mula2 ingatkan leaking..

boleh plak senyum2..
(Hospital Serdang)

Ceritanya pagi tu terasa mcm ada air2 kuar..gi toilet pastu ada air kuar..panic dah..sal baru 33weeks ni...awal lagi kan..so ckp ngan husband nak gi check la kat hospital. tros shoot gi hospital serdang pagi tu..sampai dalam pukul 11 pagi mcm tu kat PAC sebelah emergency tu ada tulis Dewan Bersalin..mmg dah ramai gak la org...so register dulu kat counter PAC, kakak kat situ awal2 lagi dah ckp, "sini ward dah penuh yeee".. dalam hati aku..xkesah laa aku bukan nak masuk ward pon...kalau penuh pegi je la mana2 hospital..sebabnya niat nak try gomennye hospital..sebelum ni gi Columbia Asia, so kiranya nak buat perbandingan la...

so after register bagai...kene panggil masuk..misi ni check la blood presure, amik berat badan bape..pastu dia suh baring then check baby heart beat..rasanya benda alah tu nama dia CTG..sorry la org first time mengandung..apa benda pun xtau..so baring agak lama dlm 20min kot dok dengar baby nye heart beat. pastu dah setel benda tu.. doc plak dtg..dia nak check btol ke dah pecah ketuban aku ni.. apa lagi kasi buka laa..wakakak..malunya...dah la doc laki...mmg kalau gomen ni nasibla dapat doc apa..so dia buka pakai benda yg kalau kita buat pap smear tu utk kasi buka bawah kta tu..skali terasa mcm ada air kuar lagi..so doc pon amik specimen air tu..check2 skali doc ckp bukan air ketuban ni...

Aikk...ye ke...blur kejap aku disana...dah tu air apa plak...xkan air kencing kot..air kencing kita tau la kan kuar dr arah mana.. pastu doc pegang2 perut plak.. and then dia ckp " eh..awak ni betol ke 33weeks? mcm 36 weeks je..awak salah calculation kot" pulak dah..baby aku ni besar ke? mmg btol pon 33 weeks..last check up btol jer...tup tap dia ckp "saya masukkan awak dlm ward la ye..takot juga ni..." 

Sudahnya aku jadi blurr...sebab aku ni kena admitted pasal apa sebenarnya..kalau air ketuban x pecah so apalah masalahnya...aish susah la juga gomen ni..ikutkan je laa...masuk la ward..try test dok hospital...selama hidup aku xpenah langsung aku admitted sal aku jaga kesihatan..(poyo lebih).. so dptlah second class room..baguz la juga bilik 4 org jer..ada aircon, toilet dlm bilik so xyah nak jalan jauh gila...x rasa mcm dok gomen hospital la aku rasa...x mcm apa yg aku expect sebelum ni..

Tp suami dpt jumpa time waktu melawat je la..takot juga mula2..tp rupany2 nak tido pon susah..sebabnya dgr bunyi baby depan ni asyik nangess jeee..pastu sebelah tu meraung sakit contraction nak beranak..mmg la xdpt tido..pasni kalau nak masuk hospital beranak baik la amik first class..huhuhu.. Roughly said the service mmg baguz. for that kind of price aku rasa sgt bbaloi..xde masalah bg aku..nurse tu ada la yg u all tau la mcm mana kan...but bukan semua mcm tu..ada yg baik juga..mungkin dorang stress la kot..mlm2 xtau bape kali kene check heart beat baby..nak tido pon x lena..kul 1am doc dtg amik darah..kul 6.30 am dia nak check bawah lagi...kali ni dia confirmkan mmg bukan air ketuban..rupanya dorang nak check pagi2 to double confirm..sal ada org air tu kuar pagi2..siang2 xde..cuma doc ckp aku ni ada masalah jangkitan kulat..which is normal during pregnancy..so dorang kasi ubat insert kat bawah kasi kurangkan keputihan. then tunggu la doktor pakar datang plak dlm kul 11 pagi mcm tu dorang datang..after breakfast.. kuey tiao goreng and milo..bedal jer..jgn nak harap pan cake plak yerr..LOL..pastu dia bg vitamin laa mcm biasa..
so bila doc pakar dtg..dia check la itu ini...pastu dia explain laa..jangkitan kulat tu mmg kekadang akan rasa mcm ada kuar air..nasib ketuban x pecah kalau x baby leh kena jangkitan dan ini mmg amat bahaya..kemungkinan baby boleh mati dlm kandungan kalau kta terlambat..so kiranya aku confirm air msih x pecah..baby selamat..kalau dh pecah aritu mmg confirm kene induce..alhamdulliah tuhan selamatkan baby dlm pewutt ibunyaa..terkejut juga bila dgr explanation mcm tu kan..patutla kene admit ward...so doc ckp boleh balik..

So Friday (30/1/2015/0 2.30ptg aku dah discharged dah. legaaaa..semalam je dok spital..
and guess what..my total bill hanya RM100++ jer..lupa dah bape exact total.. sal amik second class tu kene deposit RM350 lu..so kalau ada lebih dia akan refund balik..mmg sgtlah murah...suke suke..
tros tros ckp kt husband beranak sini jer laa..facility ada..murah plak tu..
Sekiranya nak tahu berapa charges for ward admission and delivery charges..tu dia dibawahnya yer..









No comments: