Tuesday, May 29, 2012

Salah Arah

Bila kita ditanya.."kenapa x pakai tudung..bukankah lagi manis kalau pakai tudung.."... mmg baguz teguran tu...sebagai seorg islam perempuan mmg wajib pakai tudung...dan sebagai seorg muslim juga mmg patut kita beri teguran pada seseorg muslim...terima kasih atas teguran itu...saya amat menghargainya..
Jauh dalam sudut hati mmg sangat teringin nak berhijab..tapi byk perkara lain yg difikirkan...bukan nak menentang..tetapi perasaan tu celaru..

Maaf kalau apa yg dikatakan mengusik hati sesiapa...tetapi ini yg saya nampak..."klik" org2 bertudung...saya ramai kawan bertudung...ada yg betul2 baik ada juga sebaliknya..tetapi saya sedih bila melihat gadis bertudung mempunyai perangai yg tidak seberapa elok kalau kita pandang...contohnya : gelak terlalu kuat, melucah, mengumpat dan bergossip, pandang rendah pada orang, berfikiran kolot, berpakaian ketat, pakai lengan pendek, tudung singkat, naik motor atau bawa motor, merokok, lepak sampai lewat malam, kaki marah orang, hasad dengki dgn kawan2 sendiri, suka menilai orang lain dr segi keburukan orang, bercakap besar, berpelukan dgn kekasih, jalan berpegangan tangan, pakai seluar jeans yg nampak lurah blakang tu, tidak sembahyang, bergurau senda dgn lelaki, berdating di tasik, buang anak, kejap pakai kejap buka tudung, gambar tidak bertudung di FB tp luar bertudung, menipu orang, apa lagi..? mcm2 dh saya nampak..

Kenapa berperangai mcm tu?bukankah lagi manis kalau bertudung dan berperangai seperti gadis yg tulen, suci dan murni..itu lah yg fikirkan...saya x mahu tergolong dlm golongan sedemikian...saya yakin suatu hari nanti..insyallah saya akan berhijab dan hijab yg saya pakai tu bukan sekadar menutup aurat..tetapi juga membuang segala perangai2 yg tak elok di pertontonkan...

Sekali lagi saya meminta maaf, prinsip hidup saya...kalau nak buat sesuatu, buat lah sepenuh hati dan dapatkan result yg A+++.. jgn mengharapkan sekadar mendapat A sahaja..

Dan juga bagi seorang islam yg di jalan yg betul...bimbing lah islam2 yg lain dgn cara lembut..bukan dgn menjatuhkan orang lain, bukan dgn marah2, bukan dgn membelasah atau membunuh, sebaliknya bawa mereka dgn cara yg sangat lembut seperti mana nabi kita lakukan..jgn lah terlalu memandang kepada geganasan.. tunang saya pernah bagitahu yg suami boleh memukul isterinya, tetapi bukan membelasah...suami hanya boleh pukul isterinya dgn cara tidak membuka ketiaknya...akan tetapi, ramai sekarangnya yg membelasah isteri, x kurang juga isteri..selalu merajuk melampau dgn suami dan bercakap kasar malah ada juga yg memaki suami...

celoteh saya ini bukan utk specific person...tp tiba2 terasa nak bercerita...sebab terlampau byk sangat yg saya nampak yg mengikut islam dgn cara yg tidak betul...

No comments: